próba definicji 
Coach pracuje z klientem, aby ten, dzięki ukierunkowanej pracy szybko, znacząco i trwale poprawił swoją efektywność w życiu osobistym i zawodowym. Jedynym ce­lem coacha jest praca nad tym, aby klient rozwinął cały swój potencjał tak, jak go sam zdefiniuje. Za tą definicją kryje się sześć ważnych zasad, które pomagają odróżnić coaching od innych – często podobnych – dyscyplin. 
Zasada 1: Klient jest źródłem zasobów 
Klient posiada zasoby, dzięki którym może rozwiązać swój problem. Nie zgłosił się on do coacha po to, by ten go „naprawił”, chociaż w otoczeniu klienta są oso­by tak myślące. Klient, może pytać „Powiedz mi, co mam zrobić!” lub: „Co byś zrobił na moim miejscu?”. Jednak odpowiedź na to pytanie może znać wy­łącznie on sam, ponieważ tylko on zna całą swoją historię, tylko on może pod­jąć działania i tylko on będzie ponosił ich konsekwencje. Coach może dostarczyć przydatnych informacji, ale to od klienta zależy, czy z nich skorzysta, czy nie. 
Zasada 2: Zadając odpowiednie pytania, stawiając wyzwania i udzielając wsparcia, coach sprawia, że klient zaczyna korzystać z własnych zasobów 
Z pierwszej zasady wynika, że rolą coacha nie jest dawanie rad. Jego zadaniem jest za­dawanie przenikliwych pytań, prowadzących klienta w obszary, których wcześniej nigdy nie rozważał. W trakcie tego procesu klient będzie budował własne zasoby.    
Zasada 3: Coaching dotyczy całej osoby — z jej przeszłością, teraźniejszością i przyszłością 
Często problemom klientów w życiu zawodowym na ogół towarzyszą kłopoty w życiu osobistym. Również typy związków i relacji ukształtowanych w dzieciństwie odciskają swoje piętno na późniejszych działaniach. Kiedy nie mamy pojęcia o wcześniejszych doświadczeniach oraz o obecnym życiu oso­bistym klienta, prawdopodobnie praca nie będzie pełna i głęboko satysfakcjonująca. Pamiętamy jednak że coaching nie jest psychoanalizą. 
Zasada 4: Klient wybiera temat 
To podstawowa różnica pomiędzy coachingiem a nauczaniem; w coachingu nie ma z góry ustalonego tematu. Temat sesji powinien zawsze pocho­dzić od klienta. Gdy dany zakres tematyczny wyczerpie się, coaching powinien zostać przerwany do momentu, gdy pojawi się następny problem do omówienia.
Zasada 5: Coach i klient są sobie równi 
Pracują jako równi sobie partnerzy, a podstawą ich współpracy powinien być bezwarunkowy szacunek ,a najważniejszą zasadą jest nie­ocenianie. Jeśli z jakiegoś powodu obie strony szanują siebie, efektywna współpraca jest mało prawdopodobna. 
Zasada 6: Celem coachingu jest zmiana i działanie 
Klienci podejmują coaching, ponieważ chcą, aby coś się zmieniło. Najczęstszym ich celem jest wzrost efektywności, a zadaniem coach jest pomóc im to osiągnąć. Wynika z tego, że nie można pracować z klientem, który nie chce zmiany — dla­tego wszelkie odniesienia do osób trzecich coach powinien traktować bardzo ostrożnie. Podobnie, jeśli klient twierdzi, że pragnie zmiany, ale w rzeczywisto­ści nie podejmuje żadnych działań, coaching może zostać przerwany lub konty­nuowany przez innego coacha.
Na podstawie: Rogers J. Coachnig, GWP 2021